Paper Soft Blog 6 Benefits Of Paper Free Processes

Paperless laboratoriumaanvragen

08-01-2019

Om wettelijk in orde te zijn met het elektronisch aanvragen van laboratoriumonderzoeken, moet een laboratoriumorder afkomstig zijn van een arts. Vandaag heeft het papieren aanvraagformulier dat samen met de monsters wordt afgeleverd in het laboratorium bewijskracht. Maar hoe zal dit gebeuren in de toekomst, wanneer er geen gebruik meer wordt gemaakt van het papieren formulier? Hoe weet je dan zeker of het een arts is die het order plaatst?

Standaard login is niet voldoende

Als je wil inloggen voor een laboratoriumapplicatie gebruik je een gebruikersnaam en wachtwoord. Binnen een groepspraktijk is er soms slechts één login die door verschillende aanvragers gebruikt wordt. Verder kan zo’n gebruikersnaam ook makkelijk doorgegeven worden aan een derde. Op basis hiervan heb je dus absoluut geen garantie dat de aanvrager een arts is.

Hoe moet het dan wel?

Om na te gaan of de aanvrager wel degelijk een arts is, kan je gebruik maken van de I.AM (Identity and Access Management) service van eHealth. Om in te loggen, gebruiken de artsen nu hun elektronische identiteitskaart, waarop het systeem controleert of de aanvrager erkend is als arts. Zo is ons laboratorium klaar om op termijn over te schakelen naar uitsluitend digitale aanvragen.

Buiten de login verandert er voor de aanvragende artsen niets aan de normale manier van werken. Vanuit het huisartsenpakket vragen ze voor een patiënt een laboratoriumonderzoek aan. Om toegang te krijgen tot de CyberLab aanvraagmodule passeren ze eerst via de eHealth loginpagina. Hetzelfde proces doorlopen de artsen wanneer ze de resultaten van de analyses willen consulteren in CyberLab.